Henry Moore

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!


Henry Moore: From the Inside Out
Claude Allemand-Cosneau, Manfred Fath, David Mitchinson
Taschenbuch: 200 Seiten
Verlag: Prestel
Sprache: Englisch

"Henry Moore is most celebrated for his monumental outdoor sculptures in many major cities around the world. Lesser known are the sculptor's plaster pieces, which represent an important stage in the development of his work leading up to the final bronze sculptures. Moore's sculptures are presentedalongside a generous selection of his drawings and carvings made during the last decades of his life. Commentary by leading scholars from the Henry Moore Foundation offers Moore's audience a deeper understanding of the artist's approach to his work and the evolution of his worldview." (Amazon)

-----

"Henry Moore (* 30. Juli 1898 in Castleford, Yorkshire; † 31. August 1986 in Much Hadham, Hertfordshire) war ein englischer Bildhauer und Zeichner.

Moore ist bekannt für seine großen, abstrakten Skulpturen, die weltweit ausgestellt sind. Die Arbeiten sind meist Abstraktionen des menschlichen Körpers, typischerweise als „Mutter und Kind“ oder als „ruhende Figur“. Von einer kurzen Periode in den 1950er Jahren abgesehen, in der Moore Familiengruppen schuf, stellt Moore überwiegend Frauenfiguren dar.

Moore wurde 1898 in Castleford im britischen West Yorkshire als siebtes von insgesamt acht Kindern des Ehepaares Raymond Spencer Moore und Mary Baker geboren. Sein Vater war Angestellter in einem Bergwerk und legte Wert auf eine gute Ausbildung seiner Kinder, um zu verhindern, dass eines seiner Kinder gleichfalls im Bergwerk arbeiten müsse.

Moore beschloss schon mit elf Jahren, Bildhauer zu werden. Mit Unterstützung seines Kunstlehrers begann er frühzeitig in Ton zu modellieren und Holz zu behauen. Seine Eltern waren gegen eine Karriere als Bildhauer, da dies für sie körperliche Arbeit war.

Im Jahre 1917, kurz nach seinem 18. Geburtstag, wurde Moore zum Militärdienst eingezogen. Er war der jüngste in seinem Regiment, den „Civil Service Rifles“ und nahm teil an der Schlacht von Cambrai, wo er während eines Gasangriffs verletzt wurde.

Nach dem Krieg erhielt Moore als Kriegsteilnehmer ein Stipendium, um sein Studium fortzusetzen. 1919 wurde Moore der erste Student der Leeds School of Art, der Bildhauerei studieren wollte – seine Kunsthochschule musste für ihn als erstes ein geeignetes Atelier einrichten.

1924 wurde Moore mit einem sechsmonatigen Reisestipendium ausgezeichnet, das es ihm ermöglichte, in Norditalien die Arbeiten von Michelangelo, Giotto und anderen Meistern zu studieren. In den späteren Jahren erklärte Moore oft, vor allem die Begegnung mit Michelangelos Arbeiten habe ihn maßgeblich beeinflusst.

In den frühen 1930er Jahren wurde Moore zum Leiter des Bildhauerei-Bereichs an der Chelsea School of Art berufen. Moores Arbeiten wurden zunehmend abstrakter. Dazu trugen regelmäßige Reisen nach Paris bei, wo er mit verschiedenen Künstlern wie beispielsweise Pablo Picasso, Georges Braque, Hans Arp und Alberto Giacometti zusammentraf. Moore setzte sich auch mit dem Surrealismus auseinander und schloss sich 1933 Paul Nashs „Unit One Group“ an. Parallel dazu verzichtete Moore zunehmend darauf, direkt die Skulpturen zu bearbeiten und schuf die Vorlagen für seine Bronzeskulpturen in Ton oder Gips. 1936 war er an der Organisation der International Surrealist Exhibition in den New Burlington Galleries in London und mit Werken beteiligt.

Mit dem Ausbruch des Zweiten Weltkriegs endete diese innovative und produktive Phase in Moores Schaffen. Die Chelsea School of Art wurde nach Northampton verlegt und Moore gab seinen Lehrauftrag auf. Während der Kriegsjahre erhielt Moore Aufträge als War Artist – „Kriegskünstler“ und schuf vor allem kraftvolle Zeichnungen der Menschen, die während der Bombardements von London in der U-Bahn Schutz suchten. Diese Zeichnungen machten Moore international bekannt, vor allem in den USA.

1946 besuchte Moore das erste Mal die USA. Das New Yorker Museum of Modern Art ehrte ihn mit einer großen Ausstellung und 1948 erhielt er den International Sculpture Preis der Biennale von Venedig.

Große Retrospektiven und große Auftragsarbeiten kennzeichneten seine Arbeit in der Zeit von 1957 bis 1986. Eine der berühmtesten Ausstellungen fand im Sommer 1972 auf dem Gelände des Forte di Belvedere in der Nähe von Florenz statt. Gegen Ende der 1970er Jahre wurden Arbeiten von Henry Moore in durchschnittlich vierzig Ausstellungen pro Jahr gezeigt.

Henry Moore war Teilnehmer der documenta 1 (1955), der documenta II (1959), der documenta III (1964) und auch der documenta 6 im Jahr 1977 in Kassel. 1961 wurde zum ersten Mal ein Werk von Moore in Berlin (West) aufgestellt, eine „Liegende“ von 1956, die im Hansaviertel vor der Akademie der Künste ihren Platz fand. Diese Aufstellung trug maßgeblich zur Anerkennung des Künstlers in Deutschland bei.

Kennzeichen seiner Arbeiten
„Wahrhaftigkeit dem Material gegenüber“ (eine Steinskulptur muss nach Moore redlich dem Stein gleichen; sie aussehen zu lassen wie ein Wesen aus Fleisch und Blut, ist Taschenspielerei), 
„volle dreidimensionale Verwirklichung“ der plastischen Idee, 
„Beobachtung von Gegenständen der Natur“ und 
„Vitalität und Kraft des Ausdrucks“
In seinen Werken stand stets das Bild des Menschen im Mittelpunkt. Seine Formen und Motive künden unbewusst von der Situation des Menschen heute, spiegeln den Zeitgeist unserer Epoche wider. Seine Fähigkeit, dem Humanismus in unserer Zeit neue Ausdrucksformen zu eröffnen, hat die Bildhauerei des 20. Jahrhunderts entscheidend geprägt." (Wikipedia)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore: Vision. Creation. Obsession
Oliver Kornhoff
Gebundene Ausgabe: 192 Seiten
Verlag: Hirmer
Sprache: Deutsch

"Wie kein anderer Künstler suchte Henry Moore (1898–1986) die Herausforderung im Monumentalen und machte den Außenraum zum Spielfeld seines Schaffens. Im attraktiven Querformat rückt der Band Moores Großskulpturen in den Fokus und veranschaulicht die Inspirationsquellen des britischen Künstlers von der Renaissance bis zur Moderne.Im Zentrum von Moores Schaffen stehen die Umwandlung von Naturformen ins Große und die Einbindung der Figur in die Landschaft. Eindrucksvolle Installationsaufnahmen zeigen seine Skulpturen im Dialog mit Richard Meiers Museumsarchitektur und interpretieren so Moores Grundthema der Wechselwirkung zwischen Skulptur, Architektur und Natur neu. Neben der Natur war das Menschenbild der Renaissancekunst eine essenzielle Inspirationsquelle für den Künstler. Wichtige Impulse gingen auch von seinen direkten Vorläufern aus, allen voran Aristide Maillol und Auguste Rodin, sowie von seinem Weggefährten Hans Arp, mit dem ihn das Schöpfen aus der Natur verband." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Becoming Henry Moore: With Texts by Sebastiano Barassi, Tania Moore, Jon Wood
Hannah Higham (Herausgeber)
Taschenbuch: 128 Seiten
Sprache: englisch
Verlag: Henry Moore Foundation, Bibliography Department

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore's Sheep Sketchbook
Kenneth Clark
Taschenbuch: 112 Seiten
Verlag: Thames & Hudson
Sprache: Englisch

"In 1972, when the packing and crating for a major exhibition made it impossible for him to work in his sculpture studios, Henry Moore retreated to a small studio that looks out on a sheep meadow. Over the course of several months, as sheep were suckled and sheared, Moore produced this delightful flock of sketches and drawings. Sheep are as much a commonplace of the English countryside as hedgerows, but Moore looked at them afresh. Here are ewes nurturing their lambs, lambs playing in the meadow, and the swollen stateliness of sheep with full coats of wool. Many of the sketches evoke themes that are important in all Moore's work. The depiction of a ewe and lamb, for instance, suggests the mother-and-child theme often evoked in Moore's sculpture by a large form sheltering a smaller one. Henry Moore presented the sketchbook to his daughter, Mary. In this facsimile edition, first created under Moore's personal supervision, Mary's little lambs will charm anyone who sees these tender, vigorous drawings." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore: Impuls für Europa
Hermann Arnhold
LWL-Museum für Kunst und Kultur Westfälisches Landesmuseum Münster
Gebundene Ausgabe: 260 Seiten
Verlag: Hirmer
Sprache: Deutsch

"Wie kein anderer hat Henry Moore die Skulpturengeschichte des 20. Jahrhunderts beeinflusst. Als einer der ersten zeitgenössischen Bildhauer ver wirklichte er seine Ideen weltweit im öffentlichen Raum. Mit seinem OEuvre inspirierte er eine ganze Künstlergeneration nachhaltig – von Hans Arp, Alberto Giacometti und Pablo Picasso bis zur jüngeren deutschen Bildhauergeneration.Henry Moore (1898–1986), als "Picasso der Skulptur" bezeichnet, gilt als einer der wichtigsten Bildhauer des 20. Jahrhunderts und Inbegriff des modernen Künstlers. Für seine Arbeiten typisch ist die Wechselbeziehung zwischen Natur und Abstraktion. Die von ihm entdeckten »Voids«, sogenannte Aussparungen und Löcher, erhöhen die plastische, drei- dimensionale Wirkung seiner Skulpturen. Mit diesem neuen Ansatz übte Moore starken Einfluss auf die jüngeren Bildhauer aus, denen er entscheidende Impulse gab. Der Band stellt Moore als dominierende Persönlichkeit der modernen Bildhauerei im Schulterschluss mit der jüngeren Künstlergeneration vor." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Blitz and Blockade: Henry Moore at the Hermitage
Richard Calvocoressi, Mikhail Piotrovsky, Anita Feldman
Gebundene Ausgabe: 144 Seiten
Verlag: Fontanka
Sprache: Englisch

"Henry Moore's evocative drawings from the so-called 'Shelter' series - sketches made in London's underground during the London Blitz of 1940-41 - given a new Russian context." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!


Henry Moore - Kat. ZPK Zentrum Paul Klee
Fabienne Eggelhöfer, Sebastiano Barassi, Matthew Gale, Peter Fischer
Gebundene Ausgabe: 160 Seiten
Verlag: Snoeck
Sprache: Englisch

"This catalog of Henry Moore's (1898-1986) work presents once again one of the great innovators of 20th century sculpture with selected works, among others from the collection of Tate Modern, London. The motto »Great Art Is Not Perfect« refers to Henry Moore's basic principle of observing and working along nature, and realizing his sculptural ideas in line with the true nature of the material. Moore was one of the most popular ­English artists, not just during his lifetime. Like no other, he stands for an explicitly humanistic idea of man. A cross-section of his sculptural work (together with a ­selection of drawings) at the Zentrum Paul Klee aims to bring back to memory the achievements of Henry Moore whilst spanning a bridge to the work of Paul Klee. Although the two artists had never met, they appear very closely related in their anti-academic stance, and both represent the idea of a creative process where their works develop in line with nature. Both avoid­ed the debates of the avant-gardes regarding figuration and abstraction, and both, in view of this dispute, were concerned with maintaining an artistic personality whose work combines abstract and surrealist as well as classical and romantic elements. In this sense, both artists pointed the way to a postmodern – and now perceived as a completely natural – diversity of style." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore - Ideas for Sculpture
von Gregor Muir, Henry Moore, Matthew Collings, Mary Moore, Anne M Wagner
Gebundene Ausgabe: 164 Seiten
Verlag: JRP Editions SA
Sprache: Englisch

"This book is based on a project to shed new light on Henry Moore's work by inviting Zaha Hadid to work on the display of the sculptures. It brings together documentation of the exhibition, alongside reproductions of sculptures and sketches by Moore, and accompanied by Mary Moore's observations of their conception. It also includes an essay by Matthew Collings on the exhibition and by Ann Wagner on the works on paper. Altogether, this publication provides a fresh perspective on the oeuvre of the modern master, whose "classic" modernism was seminal to the reception of modernity in England. Published with Hauser & Wirth Zurich/London/New York." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

The Drawings of Henry Moore
Andrew Causey
Gebundene Ausgabe: 160 Seiten
Verlag: Lund Humphries Publishers Ltd
Sprache: Englisch

"Henry Moore's Shelter Drawings are universally recognised as a key element of his oeuvre. However, these drawings should not be seen in isolation: this volume provides a highly readable account of the development of Moore's graphic work so providing a well-rounded discussion of this significant aspect of his artistic output." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore - Complete Drawings
Ann Garrould
Gebundene Ausgabe: 284 Seiten
Verlag: Lund Humphries
Sprache: Englisch

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore - Studios and Gardens
Sylvia Cox, Hannah Higham
Taschenbuch: 96 Seiten
Verlag: Scala Arts & Heritage Publishers Ltd
Sprache: Englisch

"Serves as a guide to the house, studios and gardens at Perry Green and a fascinating introduction to Henry Moore's extraordinary range of work- Beautifully illustrated in full color throughoutHenry Moore is one of the most important and influential artists of the 20th century. His home, studios and garden at Perry Green in Hertfordshire provide an invaluable insight into his life and work. When Moore died in 1986 the studios and their contents were preserved so that visitors could experience them as they were in his lifetime - as if the artist has just stepped outside. Although no longer working spaces, the studios provide a glimpse into Moore's world and bring us as close as possible to his working methods. This guide to the house, studios and gardens at Perry Green provides a fascinating introduction to Moore's artistic practices and the extraordinary range of his work, from sculpture to textiles, prints and drawings to woodcarving and ceramics." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore - The Helmet Heads
Tobias Capwell, Hannah Higham
Taschenbuch: 160 Seiten
Verlag: Philip Wilson Publishers
Sprache: Englisch

"'The idea of one form inside another form may owe some of its incipient beginnings to my interest at one stage when I discovered armour. I spent many hours in the Wallace Collection, in London, looking at armour.' Henry Moore, 1980.

Coinciding with the major exhibition of the same name, Henry Moore: The Helmet Heads traces the footsteps of the artist through the armouries of the Wallace Collection, where he encountered 'objects of power' that profoundly influenced his work for the rest of his career.

Captivated by helmets in particular, Moore saw in them a fundamental form idea - an outer shell which could protect something vulnerable inside. Tobias Capwell identifies the specific helmets which inspired the artist and examines these alongside Moore's sculptures for the very first time. The reasons for his fascination with armour and the implications it had on his art, are explored by Hannah Higham and set in the context of Moore's life and work - one punctuated by global conflicts and artistic experiment.

Richly illustrated, this catalogue reveals the origins of some of Henry Moore's most innovative works and examines in depth for the first time this largely unknown aspect of his career." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Henry Moore - Late Large Forms
Anita Feldman, Ann Wagner
Taschenbuch: 182 Seiten
Verlag: Gagosian / Rizzoli
Sprache: Englisch

""Everything I do, I intend to make on a large scale . . . Size itself has its own impact, and physically we can relate ourselves more strongly to a big sculpture than to a small one." —Henry Moore It was Moore’s intention that these large-scale forms be interacted with, viewed close-up, and even touched. In order that their heft and mass be perceived in a myriad of settings, they were most commonly placed outdoors, subject to the effects of changing light, seasons, and terrain. Within the controlled white environment of the gallery space, the sheer volume and mammoth proportions of the sculptures are more keenly felt. Brimming with latent energy, their richly textured surfaces and sensual, rippling arcs and concavities can be seen to new effect." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

The Life of Henry Moore
Roger Berthoud
Taschenbuch: 560 Seiten
Verlag: Giles de la Mare Publishers
Sprache: Englisch

"Henry Moore’s rise from Yorkshire miner's son to international acclaim as the 20th century’s greatest sculptor is one of the most remarkable stories in British art. In this handsomely illustrated second edition of The Life of Henry Moore, Roger Berthoud charts Moore’s transition from controversial young modernist to celebrated pillar of the art world establishment. Drawing on his weekly interviews with the sculptor as well as a mass of material, including early letters and interviews with Moore’s friends and associates, Berthoud gives us a lively, balanced, definitive portrait of Henry Moore’s long life and career. Roger Berthoud, former arts journalist for the Times and the Independent, is also the author of the definitive biography of Graham Sutherland." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Emil Nolde trifft Henry Moore
Astrid Becker, Christian Ring
Nolde Stiftung Seebüll (Herausgeber)
Taschenbuch: 120 Seiten
Verlag: Hirmer
Sprache: Deutsch

"Henry Moores sanft geschwungene Formen der fantastischen Plastiken fügen sich wunderbar in die Landschaft Nordfrieslands ein und finden im prachtvollen Garten Emil Noldes ein spannungsvolles Gegenüber. In der großen Harmonie von Figur und Landschaft offenbart sich die elementare Verbindung von Mensch und Natur, die beiden Künstlern ein Grundanliegen ist. Sie zeigt in der Idee von Landschaft, Natur und menschlicher Figur überraschende Gemeinsamkeiten zwischen Henry Moore und Emil Nolde." (Amazon)

-----

 Ein Klick auf das Cover führt zu Amazon!

Celebrating Moore: Works from the Collection of the Henry Moore Foundation
David Mitchinson
Taschenbuch: 360 Seiten
Verlag: Lund Humphries Publishers Ltd
Sprache: Englisch

"Celebrating Moore is the biggest and most comprehensive single volume to be produced on the artist's oeuvre, reproducing in colour over 200 of Henry Moore's most important sculptural works. Originally published to celebrate the centenary of Moore's birth in 1998, it is now available in paperback.

David Mitchinson's introductory essay traces the formation of the Henry Moore Foundation's Collection, the most important and comprehensive single group of Moore's work in all media - drawings, graphics and sculpture. He explains the history of the Foundation since its formation in 1977, Moore's somewhat haphazard way of working, the confused ownership between the Foundation and its trading company, the strengths and weaknesses of the collection itself, and the evolution of the Foundation's property at Perry Green.

The core of the book consists of a selection of 278 works from the Foundation's Collection, illustrated in colour and with full catalogue information. Extended captions have been contributed by a range of distinguished artists, art critics and art historians - those who knew Moore or have previously written about him. Their detailed analysis of so many of Moore's sculptures and drawings adds significantly to the understanding of his work.

Celebrating Moore makes an essential contribution to the study and appreciation of Moore's work - for scholars, art professionals and enthusiasts alike." (Amazon)

-----

Zu Besuch bei Henry Moore in Perry Green



-----

Henry Moore's Vision



-----

Henry Moore: A Culture Show Special



-----

Describing what you see: Sculpture (Henry Moore, Reclining Figure)



-----

Henry Moore Sculpture Exhibition



-----

'Helmet Head' of Henry Moore



-----

Henry Moore Discusses His Elemental Masterpieces



-----

Henry Moore - Works



-----



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen